وضعیت مدیریت دانش و چالش های فرا رو در مراقبت های اولیه بهداشتی: یک مطالعه ترکیبی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- . استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
2- استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده :
مدیریت دانش بر روی بهره وری اثر می گذارد و می تواند آن را بهبود بخشد. این مطالعه با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شد. . در بخش کیفی نمونه گیری با استفاده از تکنیک روش نمونه گیری هدفمند در بین 10 نفر از خبرگان حوزه مراقبت های اولیه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. در بخش کمی نیز پرسشنامه استاندارد برگرفته از همان الگوی نیومن و کنراد در چهار بعد خلق دانش ، حفظ و نگهداری دانش، انتقال دانش، بکارگیری دانش در بین کارشناسان ستادی مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی توزیع گردید و تعداد 87 نفر به سوالات پاسخ دادند.در بخش کیفی مطالعه، برای مفهوم خلق دانش زیر مفهوم های مکتوب و نوشتاری، سخنرانی، درون سازمانی و برون سازمانی حاصل شد. برای مفاهیم حفظ و نگهداری و انتقال دانش،زیر مفهوم های مکتوب و نوشتاری و الکترونیکی و برای بکارگیری دانش زیر مفهوم عملکرد استخراج شد. یافته های بخش کمی نشان داد مدیریت دانش در سطح متوسطی قرار دارد.با توجه به اهمیت مراقبت های اولیه بهداشتی در حفظ و ارتقاء سلامت و از طرفی نقش مدیریت دانش در افزایش کارایی و اثربخشی سازمانی، برنامه ریزی برای استقرار مدیریت دانش به شیوه ای اصولی ضروری به نظر می رسد.
کلمات کلیدی :
